Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daľeko je do tej Ameriki

Moja prastará matka sa narodila v Amerike slovenským vysťahovalcom, ktorí vycestovali za prácou a snáď i dobrodružstvom. Jej príbeh ma sprevádzal od malička, najprv ako rozprávka, neskôr ako seriózny podnet k pátraniu. 

„Meriden Keneriket.“

Starenka sedí vo svojom obľúbenom kresle, zdanlivo pokojná a vyrovnaná, iba jej prsty sa tvrdohlavo vymykajú zo statického obrázka, sľubujúc napínavý príbeh. Háčik hladko prekĺzne očkom, zachytí  sa o napnutú bavlnku a vytvorí novú slučku. Začalo sa to malým kolieskom, teraz pozorujem, ako jej lono prekrýva komplikovaná pavučina a ona sa na mňa usmieva, keď zopakuje:

„Meriden Keneriket.“

Ten úsmev si dobre pamätám. Aj tajomné zaklínadlo, ktoré prababička oddávna používala na privolávanie vlastných spomienok. Mala 90 rokov, keď mi ten príbeh rozprávala naposledy. Dožila sa práve úctyhodného veku, blahopriania prichádzali od celej rodiny a plánovali sme veľkú oslavu, s cimbálovkou, punčovými rezmi a karafiátmi v celofáne. Napriek tomu sa mi nezdalo, že by oslávenkyňa považovala svoje jubileum za dôležité. Čoraz častejšie sa ponárala do minulosti, a mnohokrát predo mnou v dome na Ružovej ulici v Smižanoch nesedela moja prababička, Mária Klosová, ale štrnásťročná Mary Fiffik z mesta Meriden, Connecticut. Dievča, ktoré vlastne na Ružovú ulicu nikdy celkom nepatrilo.

Ešte na sklonku života vedela po anglicky, hoci jej výslovnosť bola už skomolená, akoby ohlodaná časom, ktorý ju od toho dievčatka oddelil. Predsa len, v Amerike prežila iba prvých štrnásť rokov svojho života. Tak sa v jej podaní z Connecticutu stal Keneriket. Aj jej príbeh sa k nám pravnúčatám dostal neúplný, pozmenený na rozprávku, ktorou nás zabávala, kým v kuchyni háčkovala, alebo do veľkého vedra šúpala "murenku a gruľe". Až dnes mám dostatok vedomostí a (v čase internetu) možností, aby som si doplnila medzery. Vysvitlo, že to nie je rozprávka. Keneriket nie je vymyslené miesto, žiadna Narnia v skrini, alebo Terabithia za mostom. Je to skutočná adresa. Meriden, Connecticut, 28 Market Street

Ako archeologička sa často učím, že pri skúmaní minulosti by sme sa nemali sústrediť iba na tých veľkých, slávnych a nezabudnuteľných, ktorí vraj vytvárali dejiny. Občas mám pocit, že je to najväčšia pravda, k akej kedy archeológovia dospeli. Pretože niet nesmrteľného kráľa bez smrteľných poddaných. Ak budeme skúmať iba veľké paláce a honosné chrámy, dokážeme skutočne pochopiť, ako sa žilo napríklad v dobe bronzovej? Keď vyzbierame všetky zlaté šperky a klinopisné tabuľky v Mezopotámii, dokážeme zodpovedať na otázku, čím sa živil priemerný obyvateľ na brehu Eufratu? 

Je (a vždy bol) to práve Človek milión; to prosté, takmer neviditeľné koliesko v monštróznych hodinách dejín, ktoré nimi nenápadne otáča. Ja i vy, všetci máme ustlané vo viac alebo menej pohodlnej kolíske mozoľov práve týchto ľudí. K mojim predkom nepatrili žiadne grófky ako vystrihnuté zo seriálu Downton Abbey, ani vojvodovia s rozopnutou košeľou a hruďou Colina Firtha. Napriek tomu považujem ich odkaz za autentické svedectvo jednej epochy. A tak ako by mal archeológ venovať rovnakú pozornosť nezdobenému prepálenému hrncu ako ceremoniálnej nádobe na rituálnu úlitbu bohom, budem sa aj ja snažiť nahliadnuť na históriu z toho síce menej lesklého, ale o to hodnovernejšieho konca. 

Moja prastará mama sa narodila v roku 1912, teda presne v tom istom, kedy sa potopil Titanic (bez akejkoľvek ďalšej súvislosti medzi týmito dvomi udalosťami). Jej rodičia, Mária a Vavrinec Fifíkovci, patrili k prílivovej vlne slovenských vysťahovalcov, ktorí sa na prelome storočí rozhodli opustiť chudobou a silnejúcou maďarizáciou sužovanú domovinu. Vedela som od prababičky, že do Ameriky vycestoval najprv jej otec, Vavrinec. Matka Mária, rodená Martančíková, ho nasledovala až po nejakom čase, cestovala teda bez manžela a s malým dieťaťom (starším súrodencom mojej prababičky). Dodnes cítim záchvev hrdosti, keď si pomyslím, aká náročná to musela byť plavba pre ženu, ktorá nielenže nikdy predtým neopustila rodný kraj, ale nehovorila ani žiadnym cudzím jazykom. Fotografia, na ktorej je Mária Martančíková (úplne vpravo) so svojimi sestrami vyfotená v ateliéri v meste Igló (Spišská Nová Ves), je najstaršou fotografiou, akú naša rodina vlastní. Bohužiaľ je rok jej vyhotovenia neznámy:

Archív Márie Tkáčovej 

Keď som pátrala v záznamoch newyorského prístavu Ellis Island, čakalo ma spočiatku iba sklamanie, pretože som nemohla nájsť žiaden dôkaz o ich ceste do Ameriky napriek tomu, že to bol v tej dobe jediný prístav, cez ktorý sa emigranti mohli do štátov dostať. Trvalo mi mnoho hodín, kým som si uvedomila, že práve maďarizácia bola dôvodom, prečo záznamy o mojich pra-prastarých rodičoch mlčia. Žiaden Vavrinec Fifík zo slovenských Hrabušíc totiž v Uhorsku neexistoval. Našla som ale Lőrinca Fiffika z maďarskej dediny Kaposztafaln. S trochou trpezlivého googlenia som potom zistila, že Hrabušice a Kaposztafaln označujú tú istú dedinu. Konkrétny záznam pra-prastarého otca som žiaľ nenašla, ale pri čítaní zoznamu pasažierov lode Kronprinzessin Cecilie mi poskočilo srdce. 

Zdroj obrázku: www.ellisisland.org 

Dnes teda viem, že jedenásteho októbra v roku 1910 sa moja pra-prastará mama Mária Fifíková, rodená Martančíková, vo veku 24 rokov nalodila na loď Kronprinzessin Cecilie, aby podnikla plavbu z prístavu Brémy až do New Yorku, odkiaľ ďalej pokračovala (nevedno akým spôsobom) až do Connecticutu za svojím manželom, Vavrincom, kde sa jej o dva roky neskôr mala narodiť moja prababička, Mary. 

Originál listiny pasažierov, kde je v zvláštnom obdĺžniku vyznačené meno mojej pra-prababičky: 

Zdroj obrázku: www.ellisisland.org

Autor: Lenka Ellie Tkáčová | pondělí 24.3.2014 16:00 | karma článku: 19,35 | přečteno: 695x
  • Další články autora

Lenka Ellie Tkáčová

Mary Fifick, kam až siahame? (Takmer neuveriteľná cesta jednej rodiny)

Moja prastará matka sa narodila v Amerike slovenským vysťahovalcom v roku, v ktorom sa potopil Titanic. Jej príbeh ma sprevádzal od malička, najprv ako rozprávka, neskôr ako podnet k pátraniu.

24.7.2019 v 10:56 | Karma: 21,10 | Přečteno: 821x | Diskuse| Osobní

Lenka Ellie Tkáčová

Na skok z Londýna: Hastings

Mesto ako Londýn vás pohltí. Každý deň si všimnete niečo nové, každý deň sa učíte, ako prežiť, každý deň vychutnávate. Je to krásne... a vyčerpávajúce. Preto sa každý víkend snažíme z Londýna vypadnúť niekam na výlet.

21.7.2019 v 21:24 | Karma: 20,82 | Přečteno: 825x | Diskuse| Cestování

Lenka Ellie Tkáčová

O tom, prečo potrebujeme drsnú lásku a že učitelia sú všade okolo nás

Dnešný článok je o niečo dlhší a osobnejší. Je pre všetkých, čo podobne ako ja začínajú s prácou na voľnej nohe.

4.7.2019 v 15:59 | Karma: 10,52 | Přečteno: 440x | Diskuse| Osobní

Lenka Ellie Tkáčová

5 podivností anglických bytov

Náš byt má osobnosť. Volá sa Kryšpín. Možno v ňom straší. A možno nie. Čo je však isté je, že je to typický anglický byt, v ktorom natrafíte na typické anglické podivnosti. Poďme si na ne posvietiť.

23.6.2019 v 20:54 | Karma: 26,51 | Přečteno: 1639x | Diskuse| Cestování

Lenka Ellie Tkáčová

Svadba ako stratégia značky

Keď vám začne preskakovať z práce a plánovania svadby, ktorá bude 1490 kilometrov ďaleko od vás, dáte si štvrtú kávu a urobíte si prvú pauzu po šiestich hodinách... Vypadne z vás napríklad niečo takéto.

19.6.2019 v 16:21 | Karma: 13,36 | Přečteno: 454x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Neodstoupím, řekl Sánchez po kauze manželky. Zlepšeme politickou kulturu, vyzval

29. dubna 2024  12:41

Španělský premiér Pedro Sánchez oznámil, že demisi nepodá. Zvažoval ji s ohledem na kauzu, v níž je...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  12:31

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Ministr Rakušan vystoupí na tiskové konferenci. Promluví mimo jiné o migraci

29. dubna 2024  12:20

Přímý přenos Ministr vnitra Vít Rakušan promluví na pondělní tiskové konferenci o aktuálních tématech. Vyjádřit...

Většina práv jako u manželů a přiosvojení dětí. Pavel podepsal zákon o svazcích LGBT+

29. dubna 2024  12:07

Stejnopohlavní páry budou moci od příštího roku uzavírat partnerství s většinou práv, jaká mají v...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 630x
Ahoj, som Ellie. Živím sa ako copywriterka a kreatívna duša. Pomáham značkám s komunikáciou a sociálnymi sieťami. Predtým som sa venovala archeológii. Rada šijem a cestujem. Od marca 2019 žijem v Londýne a... som na voľnej nohe.