Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Digitálna nomádka: Ako začať s podnikaním?

Prejsť na „živnosťák“ je veľký krok. Čo všetko to vlastne na začiatku obnáša a aké sú moje osobné skúsenosti z online marketingu? To sa dozviete v dnešnom článku.

Poznámka na úvod: Živnosť mám založenú v Českej republike, kde som takmer 10 rokov žila, študovala a pracovala. Článok som napísala, pretože sa na mňa obracia veľa kamarátov a známych, ktorí uvažujú o podnikaní a nevedia, ako na to. 

Rozhodnúť sa a vykročiť

Aspoň pre mňa. Na živnosťáku vám nikto nezaručí, že sa vám bude dariť a musíte počítať s tým, že budete musieť platiť zálohy bez ohľadu na to, či máte zákazky, alebo nie. Určite odporúčam dobre si zvážiť, či sa chcete podnikaniu naozaj venovať naplno a ste ochotní pracovať na svojom rozvoji, viesť si účtovníctvo a zháňať klientov / projekty.

Ja som mala šťastie v tom, že svojich klientov poznám a dôverujeme si. Než som sa odsťahovala do zahraničia, bolo pre mňa dôležité nastaviť si s nimi otvorený a profesionálny vzťah a stretnúť sa s nimi osobne. Keďže sa venujem sociálnym sieťam a copywritingu, moje výstupy sú vždy digitálne. Online marketing patrí k odvetviam, ktoré sa dajú robiť (podľa môjho názoru) kvalitne aj na diaľku.

Klienti vedia, že sa o ich projekt postarám bez ohľadu na to, či sedím za stolom na King's Cross alebo na Václaváku.

Pokiaľ s podnikaním začínate, ale nechcete sa hneď vzdať zamestnania, ktoré vás živí, využite možnosť podnikať v rámci vedľajšej činnosti.

V oboch prípadoch (živnosť ako hlavná i vedľajšia činnosť) si najprv potrebujete založiť živnosť.

Pred založením živnosti

Predtým, než som prvýkrát zavítala na živnostenský úrad, strávila som týždne dohľadávaním informácií a zisťovaním si všetkých náležitostí, ktoré potrebujem k založeniu živnosti. Určite to pre mňa nebola strata času, ale s odstupom času musím priznať, že najlepšie mi poradili priamo na úrade. Na internete som totiž našla kopu zbytočne neprehľadných a chaotických diskusií a kvalitných aj menej kvalitných článkov, niektoré z nich ma zbytočne vyplašili a vo finále takmer odradili.

V Brne som na živnostenskom úrade (sídli na Magistráte mesta Brna, 4. poschodie) natrafila na veľmi ochotnú a milú pani, ktorá so mnou bod po bode prešla všetky kroky. Trvalo to asi 10 minút, než mi všetko vysvetlila.

Výpis z registra trestov (Slováci)

Keďže som Slovenka, potrebovala som výpis z registra trestov. Česi ho nepotrebujú. O tento výpis sa žiada na diaľku, nemusíte kvôli tomu cestovať na Slovensko. Navštívila som Czech Point priamo na Magistráte, kde som si o výpis zažiadala. Podľa slov pani za okienkom je to rutinný krok a výpis často príde do hodiny alebo nasledujúceho dňa.

Keďže som smoliar, čakala som naň mesiac, ale nebola to typická situácia (slovenská strana si chybne zaznačila moju e-mailovú adresu a nedostala som informáciu o tom, že na mňa výpis čaká, potom spravila chybu teta na Czech Pointe, ktorá mi musela výpis vystaviť na dvakrát).

Sídlo podnikania

Ako živnostník musíte nahlásiť sídlo svojho podnikania. Typicky je to váš byt, pokiaľ ste v podnájme, musíte mať súhlas majiteľa bytu s umiestnením sídla, môže to byť napríklad i byt rodičov. Skrátka adresa v Českej republike, kam na vás môžu poslať komando.

So snúbencom sme nedávno kúpili malý bytík v Brne, takže s adresou nebol u mňa problém, ale potrebovala som jeho písomný súhlas ako spoluvlastníka. Na tento súhlas existuje špeciálny formulár, ktorý stačí vyplniť. Mne ho poskytli na úrade, ale vzor dá sa stiahnuť i tu.

Poplatok a podmienky

Za založenie živnosti zaplatíte v Česku tisíc korún, ktoré zaplatíte na pokladni. K založeniu živnosti vlastne nič extra nepotrebujete, stačí vám občiansky a súhlas s umiestnením sídla (u mňa ešte výpis z registra trestov).

Zakladala som si tzv. voľnú živnosť, do ktorej spadajú rôzne oblasti z  tohto zoznamu. Mojej práce sa týkala oblasť: „Reklamní činnost, marketing, mediální zastoupení“, ale zaškrtla som si aj školenia a lektorskú činnosť, ktorej sa občas venujem. S výberom odvetví mi poradila zamestnankyňa úradu.

Poznámka: Na niektoré druhy živností potrebujete doložiť svoju odbornosť, napríklad výučným listom – týka sa to napríklad remesiel.

Hurá na poisťovňu

Po niekoľkých dňoch od návštevy živnostenského úradu mi v schránke pristali papiere zo zdravotnej a sociálnej poisťovne, kam ma úrad nahlásil. Pozor na to, aby ste si poisťovne aj obehali, pretože sa môže stať, že vás úrad (predovšetkým ako cudzinca-Slováka) nenahlási. Je to vaša povinnosť.

Len čo som získala živnostenský list a teda aj svoje IČO, zašla som si v Brne na Městskou správu sociálního zabezpečení a na zdravotnú poisťovňu. Jednak som sa uistila, že som správne nahlásená a jednak som sa informovala, aké zálohy mám platiť, na aké čísla účtu a čo uviesť ako variabilný symbol. Tieto údaje mi prišli aj na papieroch poštou.

Minimálne zálohy pre OSVČ v roku 2019, ktoré platíte v prvom roku podnikania, sú mesačne:

  • 2208 korún zdravotné poistenie
  • 2388 korún sociálne poistenie

Poznámka: Prečo sa tieto zálohy volajú minimálne? V ďalšom roku sa totiž vypočítajú na základe vášho daňového priznania. Zjednodušene, pokiaľ veľa zarábate, v ďalšom roku budú zálohy vyššie.

Tieto zálohy musíte (pokiaľ máte podnikanie ako hlavnú činnosť) platiť každý mesiac. A to nie je všetko. Niečo si „odkladajte“ na dane, ktoré potom doplatíte pri podaní daňového priznania. Ja počítam s tým, že si z každej faktúry odkladám 15 %, to si posielam na sporiaci účet. Z neho mi trvalým príkazom odchádzajú zálohy na poistenie, zvyšok mám práve na pokrytie daní.

Účtovníctvo

Ako podnikateľ si musíte viesť svoje účtovníctvo a za prácu vystavovať faktúry. Tieto môžete robiť podľa svojho uváženia, poznám ľudí, ktorým stačí obyčajný Excel. Ja používam aplikáciu Fakturoid, ktorú mi odporučili dve známe. V ňom si prehľadne (a hlavne online) vystavím faktúry, vidím, kedy sú po splatnosti a skrátka si tam všetko evidujem. Keďže som začala podnikať nedávno, nemám dlhodobejšiu skúsenosť, ale táto aplikácia mi zatiaľ pre moje potreby vyhovuje.

Na záver chcem podotknúť, že nie som žiaden vševed. Článok som napísala z pohľadu niekoho, kto si živnosť sám založil, ale samozrejme sa každý deň učím nové veci a narážam na rôzne úskalia. Ak pre vás moje riadky boli užitočné, som rada. Zdieľajte ich ďalej s tými, ktorým by mohol pomôcť!

Autor: Lenka Ellie Tkáčová | pátek 31.5.2019 11:14 | karma článku: 12,46 | přečteno: 458x
  • Další články autora

Lenka Ellie Tkáčová

Mary Fifick, kam až siahame? (Takmer neuveriteľná cesta jednej rodiny)

Moja prastará matka sa narodila v Amerike slovenským vysťahovalcom v roku, v ktorom sa potopil Titanic. Jej príbeh ma sprevádzal od malička, najprv ako rozprávka, neskôr ako podnet k pátraniu.

24.7.2019 v 10:56 | Karma: 21,10 | Přečteno: 821x | Diskuse| Osobní

Lenka Ellie Tkáčová

Na skok z Londýna: Hastings

Mesto ako Londýn vás pohltí. Každý deň si všimnete niečo nové, každý deň sa učíte, ako prežiť, každý deň vychutnávate. Je to krásne... a vyčerpávajúce. Preto sa každý víkend snažíme z Londýna vypadnúť niekam na výlet.

21.7.2019 v 21:24 | Karma: 20,82 | Přečteno: 825x | Diskuse| Cestování

Lenka Ellie Tkáčová

O tom, prečo potrebujeme drsnú lásku a že učitelia sú všade okolo nás

Dnešný článok je o niečo dlhší a osobnejší. Je pre všetkých, čo podobne ako ja začínajú s prácou na voľnej nohe.

4.7.2019 v 15:59 | Karma: 10,52 | Přečteno: 440x | Diskuse| Osobní

Lenka Ellie Tkáčová

5 podivností anglických bytov

Náš byt má osobnosť. Volá sa Kryšpín. Možno v ňom straší. A možno nie. Čo je však isté je, že je to typický anglický byt, v ktorom natrafíte na typické anglické podivnosti. Poďme si na ne posvietiť.

23.6.2019 v 20:54 | Karma: 26,51 | Přečteno: 1639x | Diskuse| Cestování

Lenka Ellie Tkáčová

Svadba ako stratégia značky

Keď vám začne preskakovať z práce a plánovania svadby, ktorá bude 1490 kilometrov ďaleko od vás, dáte si štvrtú kávu a urobíte si prvú pauzu po šiestich hodinách... Vypadne z vás napríklad niečo takéto.

19.6.2019 v 16:21 | Karma: 13,36 | Přečteno: 454x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 630x
Ahoj, som Ellie. Živím sa ako copywriterka a kreatívna duša. Pomáham značkám s komunikáciou a sociálnymi sieťami. Predtým som sa venovala archeológii. Rada šijem a cestujem. Od marca 2019 žijem v Londýne a... som na voľnej nohe.