Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Keď vtáčka lapajú, pekne jej spievajú. A dobre varia.

"Leni, ale ty už by si sa naozaj mohla vydávať," zaskočila ma babička, keď som práve v akrobatickej polohe utierala ľavý horný roh jej balkónového okna s pozadím lahodne našpúleným na, našťastie, ľudoprázdnu podtatranskú dedinku. 

Nebolo to prvýkrát, čo som niečo podobné počula. Na konte mám bezpočet variácií na tému: "V tvojom veku som už mala dve deti!" a "Si na rade, moja zlatá."

Protiargumenty typu "Dnes je iná doba" zvyčajne veľmi nezaberajú, pretože v končinách, kde sa prakticky zastavil čas a šušťáková bunda s kroxami je považovaná za prijateľný vychádzkový "aufit", je každý pokus hájiť životný štýl modernej ženy 21. storočia celkom zbytočnou intelektuálnou investíciou. Stručnejšie povedané: "Ja neviem, babi, asi ma proste nikto nechce."

Ale chápem to. Mám nabehnuté na dvadsaťpäť, krásny to vek tesne predštátnicový, vlastne pre mnoho mojich spolužiakov už poštátnicový. Nemôžem sa ubrániť pocitu, že každým dňom narastá počet narážok, ktoré predtým boli neškodné a obmedzovali sa na výnimočné príležitosti (napríklad svadby v rodine), no teraz naberajú na hrozivej serióznosti.

Pretože kým v meste sa žije úplne inak, mimo urbánne tepny to stále chodí po starom (aj sa viac hrá na cimbále). A my ŽOPV (= ženy osvietené, pôvodom z vidieka) sme dodnes konfrontované s podvedomou povinnosťou vybojovať si všeobecný súhlas k odkladu.

Akoby ŽOPV stále mali výčitky svedomia, keď si zvolia kariéru namiesto rodiny alebo nedajbože uprednostnia dobrodružstvo pred kredencom.

Akoby ŽOPV potrebovali na rozdiel od chlapov akési oficiálne povolenie, len aby si smeli predĺžiť to neopakovateľné obdobie, kedy ešte nemajú strie na brušku a jediné decko, o ktoré sa musia starať, sú ony samé.

Akoby nás ŽOPV skrátka všetky čakal osamelý osud Boženy Slančíkovej-Timravy, ak sa náhodou vôbec nevydáme. Takéto ŽOPV označujeme ako BOPV (= Boženy osvietené, pôvodom z vidieka). 

Najhoršie je ale vysvetliť to babičke, ktorá by sa celkom rada dočkala ďalšej generácie na vykrmovanie a rozmaznávanie (a v mrazničke už má narobené XLká pirohy do zásoby). A neraniť ju. 

Veď náročné bolo aj obhájiť si, prečo namiesto "pomáhania doma" cestujem každé leto niekam "za totymi Turkami". Babička nie je pesimistka, to nie. Moja babička je totiž klasický katastrofik. Vždy si predstaví najhoršiu možnú variantu, a z tej sa potom strachuje. Podľa nej existuje reálna hrozba, že jej vnučku niekto vymení za ťavu a nebude mať kto vymýšľať príhovor na narodeninových oslavách.

Nemajte mi to za zlé, svoju babičku zbožňujem, už som o nej koľkokrát aj písala, ale na usadenie sa momentálne chystám asi tak ako zrnko lógru v prudko zamiešanom "turkovi" - nevylučujem to, raz sa to stane, ale ešte si počkáme.

Keď je okno je umyté a vyleštené, babička zlomyseľne zapína správy, aby mohla takmer víťazoslávne povedať: "Pozri, veď sú tam tí strašní teroristi. Nechoď nikam. Všade dobre, doma najlepšie."

Voči tejto stratégii som si už dávno vybudovala nepriestrelnú imunitu. Moja mamka ju na mňa skúša každý rok. Jej tajnou zbraňou je ale lákanie na prvotriedne pokrmy, ktoré mi akože doma uvarí. Od výmyslu sveta. Za celý môj život sme také veci doma nemali, aké mi je ochotná variť vždy týždeň pred odletom na Blízky východ. Ale, ako skonštatoval môj dedko z obývačky, kde po očku sledoval Tour de France: "Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú."

.

Sem-tam ma moja neochota predĺžiť rodovú líniu takmer zamrzí. Obzvlášť v tomto (nanajvýš znepokojujúcom) období, keď sa celý môj facebookový adresár akosi bláznil a ja mám pocit, že sa každý deň niekto zasnubuje, vydáva, alebo rodí. Ja to tak ešte nemám. Ešte nie som pripravená na veci, ktoré budú iste pekné a snáď napĺňajúce. Proste ich nemám, a ani nechcem mať napísané. Na dlani, vo hviezdach, v horoskope ... ani v plánovači trasy.

Nech mi teda uvaríte čokoľvek, milí moji pandúrovia, ešte sa nenechám polapiť. Aj keď vás mám nadovšetko rada. ŽOPV...out!

Autor: Lenka Ellie Tkáčová | sobota 19.7.2014 16:00 | karma článku: 12,58 | přečteno: 532x
  • Další články autora

Lenka Ellie Tkáčová

Mary Fifick, kam až siahame? (Takmer neuveriteľná cesta jednej rodiny)

Moja prastará matka sa narodila v Amerike slovenským vysťahovalcom v roku, v ktorom sa potopil Titanic. Jej príbeh ma sprevádzal od malička, najprv ako rozprávka, neskôr ako podnet k pátraniu.

24.7.2019 v 10:56 | Karma: 21,10 | Přečteno: 821x | Diskuse| Osobní

Lenka Ellie Tkáčová

Na skok z Londýna: Hastings

Mesto ako Londýn vás pohltí. Každý deň si všimnete niečo nové, každý deň sa učíte, ako prežiť, každý deň vychutnávate. Je to krásne... a vyčerpávajúce. Preto sa každý víkend snažíme z Londýna vypadnúť niekam na výlet.

21.7.2019 v 21:24 | Karma: 20,82 | Přečteno: 825x | Diskuse| Cestování

Lenka Ellie Tkáčová

O tom, prečo potrebujeme drsnú lásku a že učitelia sú všade okolo nás

Dnešný článok je o niečo dlhší a osobnejší. Je pre všetkých, čo podobne ako ja začínajú s prácou na voľnej nohe.

4.7.2019 v 15:59 | Karma: 10,52 | Přečteno: 440x | Diskuse| Osobní

Lenka Ellie Tkáčová

5 podivností anglických bytov

Náš byt má osobnosť. Volá sa Kryšpín. Možno v ňom straší. A možno nie. Čo je však isté je, že je to typický anglický byt, v ktorom natrafíte na typické anglické podivnosti. Poďme si na ne posvietiť.

23.6.2019 v 20:54 | Karma: 26,51 | Přečteno: 1639x | Diskuse| Cestování

Lenka Ellie Tkáčová

Svadba ako stratégia značky

Keď vám začne preskakovať z práce a plánovania svadby, ktorá bude 1490 kilometrov ďaleko od vás, dáte si štvrtú kávu a urobíte si prvú pauzu po šiestich hodinách... Vypadne z vás napríklad niečo takéto.

19.6.2019 v 16:21 | Karma: 13,36 | Přečteno: 454x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb zápolí v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:13

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 630x
Ahoj, som Ellie. Živím sa ako copywriterka a kreatívna duša. Pomáham značkám s komunikáciou a sociálnymi sieťami. Predtým som sa venovala archeológii. Rada šijem a cestujem. Od marca 2019 žijem v Londýne a... som na voľnej nohe.